Dinsdag 19 november vindt de zitting plaats bij de Rechtbank Den Haag

Saillant punt is dat Schiphol voor 90% eigendom is van de overheid. Schiphol heeft boeren uitgekocht om stikstofruimte te krijgen. Tegelijkertijd roepen achtereenvolgende VVD/CDA kabinetten dat ze de situatie van ruim 2000 PAS-melders zo zielig vindt omdat legalisering hééél moeilijk zou zijn. Dit is onzin. Dit ligt helemaal niet zo moeilijk. Circa 2000 agrarische bedrijven worden gewoon voor de bus gegooid. Uitbreiding van luchtvaart en snelwegen gaan voor. Kabinet: wees hierover eens eerlijk! Overigens liet de voorzitter van de "Stichting Stikstofclaim" (een van de tentakels van de Agromaffia) ons weten geen problemen te hebben met uitkopen van boeren t.b.v. vergunning voor Schiphol.

MOB stelt beroep in tegen besluiten van kabinet m.b.t. vliegvelden Eindhoven en Rotterdam

MOB beschouwt de ‘positieve weigeringen’ voor Rotterdam en Eindhoven als een vorm van ‘rechtsobstructie’ om tijd te winnen, zoals dat ook is gebeurd met de natuurvergunning voor Schiphol, waartegen MOB overigens in beroep is gegaan. MOB ziet deze handelwijze m.b.t de vliegvelden Rotterdam en Eindhoven dan ook als fraude waarin VVD een stevige reputatie heeft opgebouwd. Overigens is het maar de vraag of beide vliegvelden wel zo blij moeten zijn met “positieve weigeringen”. Immers, dit zijn geen vergunningen. Er kunnen nauwelijks of geen rechten aan worden ontleed.

Minister van der Wal krijgt veeg uit de pan van Rechtbank Gelderland mbt drie vliegvelden

De minister zal nu toch moeten gaan bezien in hoeverre het aantal vluchten op Rotterdam en Eindhoven zal moeten gaan worden beperkt.

Schiphol komend jaar al naar 400.000 vliegbewegingen per jaar?

Volgend jaar naar max. 400.000 vluchten/jaar is een mooie tussenstap naar het aantal van 275.000 vluchten/jaar dat op grond van historische natuurrechten verdedigbaar is

Zonder overstappers is een half Schiphol groot genoeg voor ons land

In het scenario waarin Schiphol aan de lokale vraag gaat voldoen, kan het totaal aantal vluchten met 44 procent dalen tot 269.000. Het aantal vluchten met grote vliegtuigen – die ook meer herrie maken – daalt zelfs met 54 procent. Dit aantal past precies binnen de historische rechten in relatie tot de Habitatrichtlijn.

Beroep ingesteld tegen natuurvergunning van Schiphol/Zitting op 19 november

Mobilisation for the Environment (MOB) eist dat de natuurvergunning van Schiphol wordt vernietigd. De vergunning had door grove inhoudelijke en procedurele gebreken niet verstrekt mogen worden. Dat staat in het beroepschrift dat MOB  naar de rechtbank heeft gestuurd

Nieuwe website per december 2023

Eerdere procedures van MOB mbt luchtvaart staan op onze oude website

  • November 2024 (1)
  • August 2024 (1)
  • April 2024 (1)
  • March 2024 (1)
  • December 2023 (3)