Het probleem "stikstof"

Schade als gevolg van stikstof loopt in miljarden per jaar

Hoe het allemaal begon in 2018...

Zit er een nieuw debacle aan te komen nu minister Cora van Nieuwenhuizen heeft laten weten dat er "een list moet worden verzonnen" of gaan we nu keuzes maken voor duurzame oplossingen?

We staan op dit moment op een kruispunt: nemen we de goede afslag en gaan we nu echt maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat er over 20 jaar nog een beetje natuur over is in Nederland? Of gaan we weer de trukendoos open trekken en de Natura-2000 gebieden maar asfalteren zoals de PVV roept? En het LTO volgen die nog meer en grotere megastallen wil, liefst nabij of in natuurgebieden? En GroenLinks dat de bouw van biomassacentrales propageert en op dit punt volslagen de weg kwijt lijkt te zijn in het klimaatvraagstuk en daarmee het stikstofprobleem verergert? Om maar te zwijgen over de “agrarische” partijen CDA en SGP die hun zogenaamde rentmeesterschap jaren geleden al op de mestvaalt hebben gedumpt.

 Zie verder onder "Schade a.g.v. stikstof enorm "op deze site.

Regering teruggefloten door het Europese Hof en de Raad van State

Van 7 november 2018 dateert de uitspraak van het Europese Hof met betrekking tot het PAS (Programma Aanpak Stikstof). Daar viel al uit op te maken dat het PAS geen stand zou gaan houden. Op 29 mei 2019 stelde de Raad van State het PAS buiten werking omdat het niet voldeed aan de Europese wetgeving (Habitatrichtlijn) noch aan de Wet natuurbescherming. Het PAS was opgezet als een programma dat zowel natuur als economie zou gaan beschermen. Het werd uiteindelijk uitsluitend een stimulans van de economie. De natuur had het nakijken. Het PAS bleek een vergunningenmachine te zijn geworden waarmee op grote schaal vergunningen konden worden verleend die leidden tot een nog zwaardere belasting van de natuur met stikstof (NOx en ammoniak).

Het gaat hier vooral om uitbreidingen van wegen, bouw van kolencentrales, vervuilende biomassacentrales en uitbreidingen van de intensieve veehouderij.

Bouwend Nederland roept nu om een noodwet vooral met het oog op het bouwen van wegen en woningen en schreeuwt moord en brand dat de woningbouw nu nog verder vertraagt, maar vergeet daarbij dat die vertraging al dateert van ruim voor de uitspraak van de Raad van State.

De reacties op de uitspraak van de Raad van State over het PAS kwamen pas langzaam op gang. Nu pas blijkt hoe groot de schade is van deze politieke truc. Het ministerie heeft een crisisteam ingesteld: de commissie Remkes.

Nu er honderden onterecht verleende vergunningen sneuvelen dringt de omvang van het PAS-debacle pas echt door. De Raad van State zette een streep door verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Lelystad Airport staat op losse schroeven. Overal in het land is er onzekerheid over vergunningen voor bouwprojecten. Geplande uitbreidingen van veehouderijen gaan niet door. 

Er komen in de komende weken nog meer uitspraken. Met elke uitspraak wordt duidelijker hoezeer de overheid het land in de problemen heeft gebracht. Door het PAS zijn ondernemers, boeren, gemeenten en projectontwikkelaars jarenlang voor de gek gehouden. Ondertussen zijn veel projecten die de natuur schade toebrengen al via het PAS gerealiseerd.

Bestuurders en branches doen het voorkomen alsof het Europees Hof en de Raad van State en/of milieuorganisaties het land stilleggen. Niets is minder waar dan dat.

 

Uitspraak van Raad van State van 29 mei 2019

De Raad van State heeft vandaag met twintig uitspraken het Nederlandse natuurvergunningenbeleid in strijd verklaard met het Europees recht. De uitspraak betekent dat duizenden natuurvergunningen voor bedrijfsuitbreidingen niet hadden mogen worden verleend op basis van het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Het gaat vooral over veehouderijbedrijven, maar ook om kolencentrales en biomassaverbrandingsinstallaties.

Het gevolg van de uitspraak is bovendien dat het Nederlandse mestbeleid integraal moet worden gewijzigd. De regering wordt verweten de natuurschade door bemesting ernstig te hebben onderschat.

De Nederlandse natuur zucht al meer dan vijftig jaar onder ernstige natuurschade vanwege veel te hoge concentraties stikstof, vooral veroorzaakt door het bedrijfsleven en met name de intensieve veehouderij. De stikstof bedreigt de natuur en daarmee uiteindelijk ook de mensen. De rechtszaken zijn aangespannen door coöperatie Mobilisation for the Environment en vereniging Leefmilieu, in samenwerking met Werkgroep Behoud de Peel. In deze juridische titanenstrijd van de drie kleine milieuorganisaties hebben vijf rechtszittingen plaats gehad in een periode van vier jaar.

Link uitspraak Raad van State: https://www.raadvanstate.nl/actueel/nieuws/@115651/pas-mag/

Europese rechter: Nederlands natuurbeleid zwaar onvoldoende

Onterechte uitbreidingsvergunningen voor duizenden veebedrijven, uitbreiding A27 en drie nieuwe kolencentrales

Het Europese Hof in Luxemburg heeft op 7 november 2018 het Nederlandse natuurvergunningenbeleid van tafel geveegd. De uitspraak betekent dat duizenden natuurvergunningen voor bedrijfsuitbreidingen die sinds 2015 zijn verleend nooit hadden mogen worden afgegeven. Concreet gaat het om bedrijfsuitbreidingen van veehouderijen, diverse kolencentrales en biomassa- installaties. Ook het tracébesluit voor uitbreiding van de Ring Utrecht (A27) met de bijbehorende bedreiging van Amelisweerd is hiermee op losse schroeven komen te staan. De Nederlandse natuur zucht al meer dan vijftig jaar onder ernstige natuurschade vanwege veel te hoge deposities van stikstof, vooral veroorzaakt door het bedrijfsleven en met name de intensieve veehouderij. We vergiftigen onze natuur en daarmee onszelf. 

Lees de uitspraak van het Europese Hof hier.

Download het persbericht hier!