Aan het kabinet de vraag of ze de handschoen durft op te pakken.
De uitspraken van het Europese Hof van november 2018 en de uitspraak van de Raad van State in mei 2019 duidden er al op dat er structurele veranderingen nodig zijn om verdere achteruitgang en herstel van onze natuur te bereiken. Helaas zijn sinds 2019 nu bijna 6 jaar voorbij gegaan met bijzonder weinig vooruitgang.
In de afgelopen twee jaren hebben rechtbanken verschillende malen de boodschap uitgedragen: Kabinet, los het op! De uitspraken van 18 december 2024 komen voor MOB dan ook niet als een verrassing. Kennelijk wel voor het kabinet en de ministeries.
Het het alom geroemde rapport van de commissie Remkes met conclusie: 50% reductie door alle sectoren is diep in de bureaulades verdwenen: er is niets mee gebeurd. Wel zijn er vele geitenpaadjes uitgevonden die door MOB via juridische procedures met succes zijn bevochten.
Recente quote: Minister van Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting Mona Keijzer sprak vrijdag van een „kruistocht tegen allerlei bedrijven, waar defensie, de luchtvaart en de woningbouw de rekening voor betalen”. Deze minister heeft het dus nog niet begrepen of wil het niet begrijpen.
De roep om andere wetgeving zoals van C. van de Plas (BBB) getuigt van geen begrip van de juridische achtergrond van de uitspraken van de Raad van State in december 2024. Ze weet kennelijk niet dat deze berusten op uitspraken van het Europese Hof. Eigenlijk vraagt van der Plas dus om een nieuwe wet die strijdig is met de uitspraken van het Europese Hof. MOB vindt dit bizar. Wil Nederland nog verder het stikstofmoeras in?
Populistische politici, zoals ook die van BBB, zijn er meester in om de verantwoordelijkheid voor wanbestuur bij een ander te leggen. Zo niet bij MOB, dan wel bij de Europese Unie.
Het is MOB niet te doen is om de bouw stil te leggen, wel om de natuur te redden en dat daarom landbouw, industrie en mobiliteit minder moeten uitstoten. Heel veel mensen zouden blij zijn met minder vliegtuiglawaai en ongezonde uitstoot. Het kabinet doet helaas vooral aan stemmingmakerij door te stellen dat het omgekeerd is. Laat bijvoorbeeld de hubfunctie van Schiphol vallen! Alle Nederlanders kunnen gewoon met het vliegtuig, alleen niet alle buitenlanders gaan omvliegen via Amsterdam. Vinden Nederlanders uitstekend! Kunnen de vliegbewegingen drastisch omlaag.
Tata is de grootste stikstofuitstoter van Nederland en zal ook een flinke steen bij moeten dragen. Ook hier zijn omwonenden heel blij mee. Maar ook de vee-industrie moet leveren.
Het wordt tijd dat de gezondheid van natuur en mens hoger op de prioriteiten lijst komt.
Omdat het kabinet tot nog toe niets heeft gepresteerd in het natuur/stikstofdossier biedt MOB het kabinet de helpende hand om op structurele wijze uit de huidige impasse te komen die helaas ook enorme financiële gevolgen heeft. Aan het kabinet de vraag of ze de handschoen durft op te pakken.
Zie bijlagen met brief aan premier Schoof met speciale bijlage voor landbouwtransitie.