MOB en suikerproducent Cosun Beet Company (CBC) hebben afgesproken dat CBC de ammoniakuitstoot van haar suikerfabriek in Dinteloord in de komende jaren stevig zal reduceren. Van de 76,5 ton ammoniak die het bedrijf nu mag uitstoten, zal vanaf uiterlijk 2030 nog maximaal 3,5 ton per jaar resteren. Dit betekent een reductie van 95%.
MOB en provincie Noord-Brabant zijn al enkele jaren verwikkeld in diverse procedures bij de bestuursrechter. Zo heeft MOB de provincie al in 2022 verzocht om de uitstootnorm voor ammoniak aanzienlijk aan te scherpen, en om de natuurvergunning van het bedrijf in te trekken. Volgens MOB werd tijdens deze procedures al duidelijk dat de wettelijke norm voor ammoniak in 2028 wordt aangescherpt en maatregelen noodzakelijk zijn.
Partijen zijn daarom met elkaar in overleg getreden, resulterend in een aantal afspraken. CBC zal de grootste ammoniakbron, namelijk haar verouderde koeltoren, vervangen door een geheel nieuw koelsysteem. Ook met betrekking tot de resterende ammoniakbronnen worden maatregelen getroffen. De provincie Noord-Brabant zal voor ammoniak een emissieplafond van 3,5 ton per jaar opnemen in de natuurvergunning van CBC en een uitstootnorm van 3 mg NH3/Nm3 in de milieuvergunning vastleggen.
Zodra de overeengekomen veranderingen zijn doorgevoerd, verdwijnt het bedrijf in Dinteloord uit de top-10 van industriële ammoniakuitstoters. Dit zal positieve effecten hebben op de natuur in de wijde omgeving van het bedrijf.
Partijen hebben de gemaakte afspraken in het voorjaar van 2026 vastgelegd. Zodra het plan van aanpak voor de ammoniakreductie door de provincie zal zijn goedgekeurd en de wijziging in de milieuvergunning onherroepelijk is, zal MOB haar procedures intrekken. De provincie verleent uiteraard alle medewerking aan de uitvoering van de afspraken door die vast te leggen in nieuwe vergunningen.
Zie hier de emissies van het bedrijf over de afgelopen jaren.
Op naar de volgende industriele ammoniakemittent.