MOB is blij dat de Raad van State Schiphol niet uit de brand helpt. Het moet klaar zijn met de uitzonderingspositie van grote vervuiler Schiphol. De luchthaven opereerde decennia zonder natuurvergunning en doet dat nu nog steeds. Schiphol handelt daarmee illegaal en blijft schade veroorzaken aan kwetsbare natuurgebieden en gezondheid van bevolking.
De oplossing is heel simpel: reduceer het aantal overstappers en stop met nachtvluchten. Dit kan zonder schade voor de economie. Zo simpel is het.
Schiphol dient dus fors te krimpen om een vergunning te krijgen waarmee zij geen onacceptabele schade aan natuur, klimaat en gezondheid kan veroorzaken. Ook zal het fors moeten krimpen, om zich te houden aan het Klimaatakkoord van Parijs.
De wet geldt voor iedereen, ook voor Schiphol. Het kabinet en de handhavingsinstanties zijn nu aan zet om op te treden en deze illegale praktijken van Schiphol niet langer te gedogen.
De rechter veegde begin juni de natuurvergunning van Schiphol van tafel. Die was onvoldoende voorbereid en niet goed genoeg.
De wet geldt voor iedereen, ook voor Schiphol. Het kabinet en de handhavingsinstanties zijn nu aan zet om op te treden en deze illegale praktijken van Schiphol niet langer te gedogen. Schiphol is bang dat er handhavingsverzoeken en daaropvolgende rechtszaken gaan komen, nu de luchthaven zonder natuurvergunning zit. Het vliegveld had de Raad van State verzocht om de door de rechter geschrapte natuurvergunning tijdelijk terug te geven.
De vergunning was in 2023 afgegeven. Schiphol opereert al decennia lang zonder natuurvergunning. Sinds het oordeel van de rechter opereert Schiphol in feite illegaal. Daardoor zouden er handhavingsverzoeken gedaan kunnen worden om het aantal vluchten van het vliegveld in te perken. Dat zou weer kunnen leiden tot rechtszaken.
MOB heeft al een beroep lopen tegen afwijzing van ons eerdere handhavingsverzoek.