Vorig jaar kreeg Schiphol van toenmalig minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) een natuurvergunning voor jaarlijks 500.000 vliegbewegingen. Echter, volgens MOB zijn er sowieso geen historische rechten en ruimte voor maximaal 300.000 jaarlijkse vliegbewegingen. MOB heeft samen met andere organisaties de rechter verzocht om de natuurvergunning te vernietigen. Dat kan grote gevolgen hebben voor Schiphol.

Rechtbank Den Haag heeft het onderzoek naar de natuurvergunning van Schiphol heropend na de uitspraak van de Raad van State van 18 december 2024 waardoor het zogenaamde ‘salderen’ van stikstof moeilijker is geworden. Alle partijen kregen de gelegenheid om de gevolgen van de uitspraken van 18 december voor de loende procedure voor de natuurvergunning van Schiphol toe te lichten. 

Deze uitspraken van de Raad van State van 18 december 2024 tonen des te meer aan dat de beoordeling van de natuurvergunning van luchthaven Schiphol gebrekkig is. Zo heeft de minister het mogelijk geacht om onbenutte stikstofruimte uit eerdere milieutoestemmingen van Schiphol in te zetten om de groei van de luchthaven toe te staan. Dit zogenaamde "intern salderen" is echter niet mogelijk, omdat deze onbenutte stikstofruimte nodig is om verslechtering in de nabijgelegen natuurgebieden te voorkomen. Daarnaast is het gebruik van stikstofruimte uit milieutoestemmingen slechts mogelijk indien deze feitelijk is gerealiseerd. In de beoordeling is echter niet onderzocht in hoeverre de milieutoestemmingen van Schiphol daadwerkelijk gerealiseerd zijn, waardoor er een te grote claim op de beschikbare stikstofruimte is gelegd.

Hiermee stijgt de kans dat de natuurvergunning van Schiphol onderuit gaat. Zie ook hier

MOB, Greenpeace en Milieudefensie menen dan ook dat aan luchthaven Schiphol in de huidige omvang geen natuurvergunning verleend kan worden, laat staan dat een vergunning mogelijk is voor een verdere groei van het vliegveld. Een krimp van het vliegveld is dan ook onvermijdelijk.

Voor wat betreft de vliegvelden Rotterdam en Eindhoven is het nu wel duidelijk dat de ‘positieve weigeringen’ onderuit gaan.