Vliegvelden Rotterdam en Eindhoven in werking zonder een geldige natuurvergunning

Zoals bekend zijn de vliegvelden Rotterdam (RTHA) en Eindhoven in werking zonder een geldige natuurvergunning.

Op 17 juni 2024 heeft de minister voor Natuur & Stikstof (VVD) besloten dat de vliegvelden Eindhoven en Rotterdam ineens geen natuurvergunning meer nodig zouden hebben. Ze heeft beide vliegvelden een zogenaamde 'positieve weigering' verstrekt. Hiertegen is door MOB in juli 2024 beroep ingesteld. Gezien de uitspraak van de Raad van State in de Amer-zaak van 18 december 2024, die inhoudt dat positieve weigeringen met terugwerkende kracht niet rechtsgeldig zijn, is het evident dat beide positieve weigeringen ook zullen gaan worden vernietigd. Zie de berichten hieronder van 4 augustus en 2 november.

Kennelijk werd er al op een vernietiging an de positieve weigeringen geanticipeerd. Van juni 2024 dateren ook zogenaamde 'maatwerkvoorschriften'. De minister meent dat middels deze voorschriften de jaarlijkse stikstofemissies van Eindhoven en Rotterdam worden begrensd, waardoor negatieve effecten op de omliggende natuurgebieden zouden worden voorkomen.

Hiertegen is bezwaar aangetekend, die zoals verwacht werden deze afgewezen.

MOB heeft beroep ingesteld tegen deze maatwerkvoorschriften de maatwerkvoorschriften die juist een significante verhoging van de jaarlijkse stikstofemissies toestaan.

Volgens MOB hebben Eindhoven en Rotterdam geen ‘bestaande rechten’ op basis waarvan zij stikstofdepositie mogen veroorzaken op kwetsbare Natura 2000-gebieden. Eindhoven en Rotterdam beschikken namelijk geen van beide over een natuurvergunning, terwijl een dergelijke vergunning wel verplicht is voor beide vliegvelden. Evenmin op basis van andere vergunningen en/of toestemmingen mogen zij stikstofeffecten veroorzaken op de nabijgelegen natuurgebieden.

Door de maatwerkvoorschriften van de staatssecretaris krijgen deze twee luchthavens toch de ruimte om stikstof uit te stoten en schade toe te brengen aan de Nederlandse natuur. Dit is in strijd met het Europese en Nederlandse natuurbeschermingsrecht. MOB heeft de rechtbank dan ook verzocht de twee maatwerkvoorschriften te vernietigen.

Beide vliegvelden zijn dan weer terug bij af: illegaal dus. Beide vliegvelden zullen dan natuurvergunningen moeten gaan aanvragen alsof ze nu gaan worden opgericht. Daarvoor is veel stikstofruimte nodig die zoals bekend erg schaars is.