Op 17 juni 2024 heeft de minister voor Natuur & Stikstof (VVD, wie anders?) besloten dat de vliegvelden Eindhoven en Rotterdam ineens geen natuurvergunning meer nodig zouden hebben. Omdat luchthavens Eindhoven en Rotterdam al langere tijd in gebruik zijn, meent de minister dat zij op basis van milieutoestemmingen uit het verleden kunnen opereren en niet ook nog eens een natuurvergunning nodig hebben.

MOB is het niet eens met deze valse voorstelling van zaken. Vliegvelden Eindhoven en Rotterdam zijn sinds de jaren ’90 gestaag gegroeid. Op dit moment vinden er dan ook veel meer vliegtuigbewegingen plaats dan in het verleden was toegestaan. Daardoor zijn ook de negatieve effecten vanuit deze luchthavens voor de omliggende natuur toegenomen. Deze schadelijke effecten worden met name veroorzaakt door stikstofdepositie, maar ook verstoring door geluid en licht van bijvoorbeeld vogelsoorten spelen een rol.

Dit maakt dat beide luchthavens wel degelijk een natuurvergunning nodig hebben om legaal te opereren. MOB heeft samen met partners beroep aangetekend tegen de bovengenoemde beide besluiten.

MOB c.s. is van mening dat er helemaal geen bestaande rechten zijn voor Eindhoven en Rotterdam, omdat er sprake is geweest van meerdere vervallen en tijdelijke milieutoestemmingen. Bij dergelijke tijdelijke toestemmingen kan geen aanspraak worden gemaakt op bestaande rechten. Dat weet het kabinet natuurlijk ook, maar hiermee wordt weer tijd gewonnen. 

Indien beide luchthavens de huidige exploitatie willen voortzetten dan betekent dit dat zij op een andere wijze hun schadelijke effecten moeten mitigeren, maar dat zal erg lastig worden gezien de krapte op de “stikstofmarkt”. Zie de beroepschriften m.b.t. vliegvelden Eindhoven en Rotterdam.

Overigens is het maar de vraag of beide vliegvelden wel zo blij moeten zijn met “positieve weigeringen”. Immers, dit zijn geen vergunningen. Er kunnen nauwelijks of geen rechten aan worden ontleed. Het zijn een soort van PAS-meldingen die na de uitspraak van de Raad van State in 2019 de prullenbak in konden.  Hopelijk gaat dat hier ook gebeuren. Zie ook de uitgebreide reactie van SchipholWatch.

Intussen is een studie uitgebracht die laat zien dat ombouw van vliegveld Rotterdam tot een nieuwe woonwijk de Rotterdamse regio meer dan 3 miljard euro kan opleveren. Economisch gezien meer dan aantrekkelijk. Dus: gemeentebestuur: wees verstandig en trek de stekker uit het vliegveld. Vrijwel alle Rottedammers blij!