Zonder overstappers is een half Schiphol groot genoeg voor ons land
Dit blijkt uit een kakelvers onderzoek van bureau SEO in opdracht van het ministerie van Infrastructuur. In het rapport worden vier scenario’s onderzocht: een Schiphol zonder KLM, een halvering van de vluchten door KLM, een gedeeltelijke verplaatsing van hubvluchten richting Parijs en een scenario waarin alleen aan de vraag uit de thuismarkt wordt voldaan.
Maximaal 270.000 vluchten: in het scenario waarin Schiphol aan de lokale vraag gaat voldoen, kan het totaal aantal vluchten met 44 procent dalen tot 269.000. Het aantal vluchten met grote vliegtuigen – die ook meer herrie maken – daalt zelfs met 54 procent, aldus het bureau.
Dit aantal past precies bij het aantal vluchten dat op grond van historische rechten in een natuurvergunning zou passen. Dit zou ook een einde maken aan de op dit monet illegale situatie.
Dit rapport is een stevig pleidooi voor de snelle invoering van een (hoge) overstapperstaks, waarmee Schiphol onaantrekkelijker wordt gemaakt voor buitenlanders die hier slechts een snelle overstap maken, niets bijdragen aan de economie, maar wel zorgen voor veel overbodige herrie en vervuiling. Zie ook hier.