Een bestuurlijke spaghetti is mede de oorzaak van de in het algemeen beroerde waterkwaliteit van Nederlandse wateren.

Nederland stevent daarmee af op een "waterslot". Dit in aanvulling op het stikstofslot.

Waar gaat het om?

Het Nederlandse water behoort tot het slechtste in Europa. Met de deadline van de Kaderrichtlijn Water van 2027 in zicht groeit de bezorgdheid ook onder het bedrijfsleven. Deze Europese milieuwetgeving, die nota bene dateert van het jaar 2000, heeft betrekking op meer dan zevenhonderd waterlichamen in Nederland. Vrijwel geen enkel Nederlands waterlichaam voldoet aan de Europese normen.

In mei 2023 trok de Raad voor de leefomgeving en Infrastructuur al aan de bel met een alarmerende boodschap. Hieruit: “Het niet op tijd bereiken van de KRW-doelen kan betekenen dat tal van activiteiten in Nederland – zowel in de landbouw als in de rest van de economie – noodgedwongen stil komen te liggen. Ook bestaat het risico dat Nederland, wanneer het de KRW-doelen niet haalt, te maken krijgt met boetes vanuit de Europese Unie”.

Ook Bouwend Nederland waarschuwde: “Slechte waterkwaliteit kan bouwsector jaarlijks 17,5 miljard euro omzet kosten”. Zie hier.

Vloedgolf van juridische procedures in aantocht?

Vooruitlopend op de deadline van 2027 is MOB reeds gestart met een aantal juridische procedures die tot nog toe zijn gebaseerd op het verslechteringsverbod en de verbeteringseis van de KRW. Indien in de nabije toekomst geen forse verbeterslagen gemaakt gaan worden, dan valt te verwachten dat we ook met betrekking tot de KRW vanaf 2027 een golf van juridische procedures, aanvullend op de stikstofprocedures, tegemoet kunnen zien. Nederland zal dan mogelijk voor langere tijd op het “waterslot” komen te zitten. Dit komt dan nog bovenop de problemen met stikstof en de nitraatrichtlijn c.q. het enorme mestoverschot in Nederland.

Bestuurlijke chaos m.b.t. zorg voor waterkwaliteit

MOB hoopt dat het kabinet en alle betrokken overheidsinstanties samen onmiddellijk aan het werk gaan om de in de brandbrief genoemde knelpunten op te lossen. Cruciaal hierbij is dat zo snel mogelijk de in deze brief beschreven bestuurlijke chaos gerepareerd gaat worden. De staat heeft nu taken gedelegeerd, die hebben geleid tot een ondoelmatige verantwoordelijkheidsstructuur naar lagere overheden die daartoe niet zijn uitgerust. Daarvoor zijn onder andere cruciale wetswijzigingen noodzakelijk.

Zie de volledige brief aan het kabinet van 11 mei 2024 waarin het bovenstaande wordt toegelicht.